Statut Fundacji Instytutu Kardiologii
STATUT FUNDACJI INSTYTUTU KARDIOLOGII
tekst jednolity na dzień 6.września 2011r
I Postanowienia ogólne
§ 1.
- Fundacja, pod nazwą Fundacja Instytutu Kardiologii, zwana w dalszej treści Statutu “Fundacją”, ustanowiona aktem notarialnym z dnia 12 lutego 1992 r., rep. A nr 2307/92, działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. 1991, Nr 46, poz. 203) i ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 r. Nr 96 poz. 873) oraz niniejszego Statutu.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Ministrem właściwym ze względu na cel Fundacji jest Minister Zdrowia.
§ 2.
- Siedzibą Fundacji jest m.st. Warszawa.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania swych celów, Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
- Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do spółek i Fundacji.
- Fundacja została ustanowiona na czas nieokreślony.
- Fundacja posługuje się pieczęcią z oznaczeniem nazwy i siedziby Fundacji.
- Nazwa Fundacji brzmi „Fundacja Instytutu Kardiologii”. Fundacja może używać wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja może ustanowić odznaki i tytuły honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
- Fundacja jest organizacją pozarządową prowadzącą działalność pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (ustawa o działalności pożytku publicznego) (Dz.U. 2003 r. Nr 96 poz. 873).
- Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego, na rzecz ogółu społeczności; działalność ta jest wyłączną statutową działalnością Fundacji.
- Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna, w rozumieniu przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego. Obie te formy działalności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, przy uwzględnieniu przepisów dotyczących rachunkowości.
- Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, czyli prowadzoną przez siebie działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych.
- Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku; osiągany dochód przeznaczać będzie na realizację celów statutowych.
II Cele i formy działania Fundacji
§ 3
- Celami Fundacji jest wspieranie działalności leczniczej, naukowej i dydaktycznej Instytutu Kardiologii w Warszawie.
- Cele swoje Fundacja realizuje poprzez:
- Gromadzenie środków rzeczowych i finansowych dla modernizacji szpitala Instytutu,
- Udzielanie pomocy stymulującej poprawę leczenia i pracy w Instytucie,
- Inicjowanie, organizowanie i wspieranie badań naukowych w zakresie kardiologii i kardiochirurgii oraz dziedzin pokrewnych,
- Upowszechnianie i propagowanie najnowszych wyników badań w zakresie kardiologii i kardiochirurgii przez:
- organizowanie sympozjów i konferencji naukowych oraz wystaw,
- organizowanie konkursów na prace naukowe z zakresu kardiologii, kardiochirurgii i techniki medycznej,
- Wydawanie własnych materiałów informacyjnych i wydawnictw oraz wspieranie wydawnictw medycznych i popularyzatorskich.
- Podnoszenie kwalifikacji pracowników poprzez:
- fundowanie stypendiów zagranicznych i krajowych,
- wspieranie udziału pracowników w sympozjach naukowych w kraju i za granicą,
- organizowanie szkoleń.
- Wspieranie zastosowania nowoczesnego sprzętu i aparatury medycznej oraz nowych technik medycznych,
- Propagowanie Instytutu i Fundacji w kraju i za granicą,
- Współpracę z krajowymi i zagranicznymi fundacjami, stowarzyszeniami, komitetami naukowymi, agencjami rządowymi, których cele i zadania są tożsame lub zbliżone z celami Fundacji. Współpraca ta ma na celu przyspieszenie oraz rozszerzenie działalności Fundacji”.
- Dla osiągnięcia swych celów, Fundacja może wspierać działalność innych osób prawnych i fizycznych, których cele są zbieżne z celami Fundacji.
III Majątek Fundacji
§ 4.
- Fundusz założycielski Fundacji stanowi kwota 11.000.000 (jedenaście milionów złotych) stanowiąca wkład pieniężny Fundatorów, zgodnie z oświadczeniem woli o ustanowieniu Fundacji, a także środki materialne, ruchomości i nieruchomości przekazane Fundacji lub nabyte przez nią w wyniku działalności gospodarczej.
- Realizacja celów Fundacji finansowana jest z funduszu oraz ze środków, o których mowa w ust. 1, jak również z dochodów uzyskanych przez Fundację, na zasadach przewidzianych w niniejszym statucie.
- Dochody Fundacji mogą pochodzić w szczególności z:
- krajowych i zagranicznych darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji, datków i subwencji,
- odsetek z lokat w bankach i instytucjach rynku kapitałowego w kraju i za granicą oraz papierów wartościowych,
- operacji finansowych, z wyjątkiem obrotu papierami wartościowymi,
- dochodów z działalności gospodarczej Fundacji,
- dywidend i zysków z akcji i udziałów.
- Fundacja nie ma prawa podejmowania działań polegających na:
- udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz osób, z którymi członkowie Rady Fundacji, Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywaniu majątku na rzecz członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie jest bezpośrednio związane z wykonywaniem zadań statutowych Fundacji,
- zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Rady Fundacji, członkowie Zarządu Fundacji, pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
- Dochody pochodzące z dotacji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację wszystkich lub wybranych celów Fundacji, o ile darczyńcy lub spadkodawcy nie postanowili inaczej.
- W wypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku przewyższa długi spadkowe.
- Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i ewidencję księgową, zgodnie z przepisami, obowiązującymi osoby prawne.
- Fundacja odpowiada całym swoim majątkiem za swoje zobowiązania.
IV Działalność gospodarcza
§ 5.
- Fundacja może prowadzić, w kraju i za granicą, działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego poprzez: prowadzenie własnych, wyodrębnionych zakładów gospodarczych, udział w spółkach na zasadzie udziałowca lub akcjonariusza lub poprzez organizowanie działalności gospodarczej, której ogólne zasady i sposób prowadzenia oraz rozliczania określi w drodze stosownej uchwały, podlegającej zatwierdzeniu przez Radę Fundacji, Zarząd Fundacji.
- Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji jest:
- prowadzenia działalności produkcyjnej polegającej na wytwarzaniu osiągnięć naukowych tworzących postęp w technologii i technikach medycznych oraz handlowej polegającej na obrocie (sprzedaż osiągnięć i wdrożeń o których mowa w punkcie d),
- prowadzenia szkoleń podyplomowych fachowych pracowników medycznych, wykonywanie ekspertyz, usług i orzeczeń konsultingowych w zakresie celów działania Fundacji na zasadach odpłatności,
- wykonywania ekspertyz, analiz oraz recenzji zleconych przez urzędy administracji państwowej, innych instytucji naukowych, placówek służby zdrowia oraz innych podmiotów gospodarczych,
- obrotu osiągnięciami naukowymi, technologicznymi, technicznymi i organizacyjnymi oraz wdrażanie tych osiągnięć do praktyki dokonywane w sposób i na zasadach określonych odpowiednimi przepisami, w szczególności prawa autorskiego, wynalazczego itp.,
- świadczenia płatnych usług diagnostycznych, terapeutycznych, sanatoryjnych i innych usług z zakresu opieki zdrowotnej i promocji zdrowia w zakładach gospodarczych, o których mowa w ust. 2 pkt. a).
- Cały dochód z działalności gospodarczej przeznaczony będzie na działalność statutową Fundacji.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą bezpośrednio lub za pośrednictwem wyodrębnionych zakładów
- Działalność gospodarczą, prowadzoną przez Fundację organizuje i kieruje nią Zarząd Fundacji, zgodnie z zasadami uchwalonymi w trybie § 5 ust. 1.
- Zakłady są jednostkami organizacyjnymi Fundacji, podlegającymi jej Zarządowi. Zakłady wyodrębnione są na zasadach samofinansowania, wedle posiadanych przez nie środków własnych.
- Decyzję o ustanowieniu zakładu oraz powołaniu i odwołaniu jego kierownika podejmuje Zarząd Fundacji. Decyzję o likwidacji zakładu podejmuje Zarząd Fundacji, który powołuje likwidatorów i sprawuje nadzór nad ich działalnością.
- Kierownik zakładu jest pełnomocnikiem Zarządu, upoważnionym do wszelkich czynności związanych z kierowaniem zakładem. Do zbycia majątku trwałego lub jego obciążenia potrzebne jest odrębne, szczególne pełnomocnictwo Zarządu Fundacji pod rygorem nieważności.
- Kierownik zakładu jest kierownikiem w rozumieniu kodeksu pracy.
- Zakres działania zakładu oraz szczegółowy zakres uprawnień i obowiązków kierownika zakładu określa regulamin organizacyjny zakładu, uchwalany przez Zarząd Fundacji.
V Organy Fundacji
§ 6.
- Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji,
- Zarząd Fundacji.
- Uchwały organów Fundacji zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ich członków, chyba że niniejszy Statut lub regulamin działania danego organu, uchwalony zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu, przewiduje inny sposób podjęcia uchwały.
§ 7.
- Rada Fundacji składa się z 4 do 6 osób.
- Rada Fundacji wybiera ze swego grona Przewodniczącego Rady oraz Wiceprzewodniczącego Rady zwykłą większością głosów.
- Szczegółowy tryb działania Rady Fundacji określa “Regulamin Rady Fundacji”. Regulamin Radu Fundacji uchwalany jest zwykłą większością głosów przez Radę Fundacji.
- Członkowie Rady Fundacji:
- nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu Fundacji w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej z tytułu wykonywanej poza Fundacją pracy zarobkowej,
- nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
- nie otrzymują wynagrodzenia za wykonywanie funkcji Członka Rady Fundacji oraz za udział w posiedzeniach Rady Fundacji.
§ 8.
- Pracą Rady Fundacji kieruje oraz reprezentuje ją na zewnątrz i wobec Zarządu Fundacji Przewodniczący Rady Fundacji.
- Zwyczajne posiedzenia Rady Fundacji odbywają się co najmniej 2 razy w roku. W celu wykonania obowiązku, z którym mowa w § 10.2.8 Statutu pierwsze posiedzenie Rady Fundacji odbywa się nie później, niż 15.marca każdego roku. Nadzwyczajne posiedzenia zwołuje Przewodniczący Rady Fundacji lub Wiceprzewodniczący Rady Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu lub członka / członków Rady Fundacji.
§ 9.
- Ustanie członkostwa w Radzie Fundacji następuje z chwilą złożenia rezygnacji z pełnienia tej funkcji, odwołania albo śmierci osoby pełniącej tę funkcję.
- Odwołania członka Rady Fundacji dokonuje Przewodniczący Rady z ważnych przyczyn po przeprowadzeniu w tym zakresie tajnego głosowania Rady Fundacji przy obecności co najmniej 4 jej członków, zwykłą większością głosów oddanych. Odwołania Przewodniczącego Rady Fundacji dokonuje Rada Fundacji uchwałą podjętą większością 3/4 wszystkich głosów, w głosowaniu tajnym, przeprowadzonym bez udziału Przewodniczącego Rady Fundacji.
- Osoba wstępująca na miejsce poprzedniego członka Rady Fundacji, którego członkowstwo ustało z powodów określonych w ust 1, wybierana jest spośród osób o wysokim autorytecie moralnym i prestiżu zawodowym przez Radę Fundacji, w drodze uchwały, z zastrzeżeniem § 6 ust. 2.
§ 10.
- Rada Fundacji jest organem kontroli i nadzoru, odrębnym od organu zarządzającego i nie podlegającym mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru. Rada Fundacji posiada uprawnienia inicjatywne i opiniodawcze.
- Do zadań Rady Fundacji należy w szczególności:
- powoływanie i odwoływanie członków Zarządu Fundacji, w tym Prezesa,
- powoływanie pełnomocnika do zawierania umów z członkami Zarządu Fundacji,
- wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji,
- zatwierdzanie opracowanych przez Zarząd programów działania Fundacji, o ile Statut tak stanowi,
- uchwalanie zmian Statutu Fundacji,
- ustalanie wytycznych dla Zarządu, co do sposobu rozdziału zgromadzonych środków finansowych,
- ocena prawidłowości wykorzystania majątku i środków finansowych Fundacji,
- zatwierdzenie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji,
- uchwalenie i zmiany Regulaminu Rady Fundacji oraz zatwierdzanie proponowanego przez Zarząd Regulaminu Zarządu Fundacji i jego zmian,
- podejmowanie uchwał o połączeniu lub likwidacji Fundacji, oraz o utworzeniu oddziału Fundacji,
- ustalanie wynagrodzeń członków Zarządu Fundacji oraz wytycznych, co do wysokości wynagrodzeń pracowników Fundacji oraz innych osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilno-prawnych,
- wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd.
§ 11.
- Zarząd Fundacji składa się z 2 lub 3 członków, w tym Prezesa, powoływanych i odwoływanych przez Radę Fundacji.
- Kadencja członków Zarządu trwa 3 lata.
§ 12.
- Odwołanie członka Zarządu może nastąpić w razie:
- wykonywania pracy lub innej działalności, której charakter uniemożliwia należyte wykonywanie funkcji członka Zarządu,
- choroby, ułomności lub utraty sił – powodujących trwałą niezdolność do sprawowania tej funkcji,
- zaniechanie wypełniania obowiązków członka Zarządu przez okres dłuższy niż 2 miesiące, niezależnie od przyczyn,
- przekroczenia 80 roku życia,
- nienależytego wypełniania funkcji członka Zarządu,
- nie przestrzegania prawa lub istotnego naruszenia postanowień Statutu.
- Członkami Zarządu Fundacji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§ 13.
Członkostwo w Zarządzie ustaje:
- z chwilą upływu kadencji bądź rezygnacji, z tym zastrzeżeniem, że do czasu powołania nowego członka Zarządu lub Zarządu dotychczasowy członek lub członkowie zobowiązani są pełnić swe obowiązki na dotychczasowych zasadach,
- z chwilą śmierci członka Zarządu,
- wskutek odwołania.
§ 14.
- Zarząd Fundacji kieruje jej działalnością i reprezentuje Fundację na zewnątrz.
- Do reprezentowania Fundacji upoważniony jest Prezes Zarządu działający samodzielnie lub dwóch członków Zarządu działających łącznie. Zarząd może ustanowić pełnomocników, udzielając im pełnomocnictwa szczególnego.
- Szczegółowy tryb działania Zarządu określa “Regulamin Zarządu Fundacji”, uchwalony zwykłą większością głosów członków Zarządu.
§ 15.
Członkowie Zarządu Fundacji pełnią swe funkcje honorowo bądź na podstawie umowy o pracę.
§ 16.
Zarząd odpowiada przed Radą Fundacji za realizację celów statutowych Fundacji oraz za prawidłowość i celowość (racjonalność) działań podejmowanych przez Fundację.
§ 17.
Do kompetencji Zarządu Fundacji należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,
- zarządzanie majątkiem i funduszami Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia,
- w ramach wytycznych Rady Fundacji ustalanie zasad wynagradzania, wielkości środków na wynagrodzenia i nagrody dla pracowników Fundacji oraz osób współpracujących z Fundacją na podstawie umów cywilnoprawnych,
- uchwalanie rocznych i wieloletnich programów działania Fundacji w oparciu o założenia uchwalone przez Radę Fundacji,
- realizacja programów działania Fundacji i jej celów,
- sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji wymaganego przepisami rachunkowości i rocznego sprawozdania z działalności Fundacji zgodnie z ustawą o fundacjach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego, a następnie przedkładanie ich do rozpatrzenia przez Radę Fundacji lub podawanie sprawozdania do publicznej wiadomości poprzez jego publikację na stronach internetowych Fundacji,
- realizacja szczególnych rozrządzeń (poleceń, zapisów) darczyńców i / lub spadkodawców, o ile nie są one sprzeczne z celami Fundacji bądź z postanowieniami niniejszego Statutu,
- uchwalanie regulaminów i aktów wewnętrznych nie przewidzianych Statutem do wyłącznej kompetencji Rady Fundacji,
- występowanie do Rady Fundacji z wnioskami w sprawie zmian w Statucie, połączenia, utworzenia oddziału Fundacji lub likwidacji Fundacji.
VI Tworzenie Oddziałów, połączenie Fundacji
§ 18.
- Dla efektywnego realizowania swoich celów, Fundacja może tworzyć oddziały w kraju i za granicą.
- Decyzję w przedmiocie utworzenia oddziału podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały podjętej po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego ministra.
§ 19.
- Dla efektywnego realizowania swoich celów, Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
- Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- Decyzję w przedmiocie połączenia podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały podjętej po zapoznaniu się ze stanowiskiem właściwego ministra. Dla połączenia Fundacji niezbędne są stosowne działania, wymagane Statutem drugiej Fundacji.
VII Rozwiązanie i likwidacja Fundacji
§ 20.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub w razie wyczerpania się jej środków i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej na wniosek Zarządu.
- Likwidację prowadzi likwidator wyznaczony przez Radę Fundacji.
- Majątek pozostały po likwidacji otrzymuje Instytut Kardiologii w Warszawie lub jego następca prawny.
VIII Zmiany Statutu
§ 21.
- Zmiany w Statucie Fundacji dokonuje Rada Fundacji z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu Fundacji.
- Uchwały w sprawie zmiany Statutu Fundacji zapadają większością 2/3 (dwóch trzecich) głosów oddanych przy obecności co najmniej połowy Członków Rady.
IX Postanowienia końcowe
§ 22.
Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
§ 23.
- Sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego Fundacji, wymaganego przepisami rachunkowości i rocznego sprawozdania z działalności Fundacji, zgodnie z ustawą o fundacjach oraz ustawą o działalności pożytku publicznego, powinno nastąpić do końca lutego, każdego roku.
- Roczne sprawozdanie finansowe poddawane są badaniu przez biegłego rewidenta.
- Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie, do dnia 31 marca, sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.